Myšlenkové mapy a studium. Řešení i pro vaše děti.
Děti jsou dnes stejně, ne-li více, inteligentní než dříve, a přesto má, podle výzkumů, každý 4. školák problémy s učením.
Ve školách potřebujeme více pedagogů se speciálním zaměřením, kteří jsou nyní využíváni v jiné zaměření a tím děti zůstávají bez pomoci. Je to tedy opět na rodičích, aby svým dětem pomohli. Pojďme tedy společně na to :)
Mám pro vás možné řešení: můžeme pomoci dětem se učit a dělat zápisky z výuky a doma pro opakování učiva, pomocí myšlenkových map. Uvolníme tím jejich přirozenou představivost i fantazii, zlepšíme jejich schopnost si pamatovat v souvislostech a navíc se můžou učit přirozenou a zábavnou formou.
Myšlenková mapa je nástroj, který už funguje přes 50 let. Skládá se ze slov, barev, čar a obrázků. Velmi snadno ji vytvoříte a může vašim dětem pomoci v následujících oblastech:
- lépe si pamatovat učivo a fakta
- ušetří jim, i vám, drahocenný čas a bude jej více na společnou zábavu
- budou mít lepší známky
- opakovat si učivo zábavnou formou
- přicházet a zaznamenávat si své skvělé nápady
- připravovat školní projekty a další zadané práce
Jejich vypracování je na nelinkovaný papír a s jejich tvorbou jim pomáhají větve s klíčovými slovy. Vypracovávat ji mohou ale i přes webovou aplikaci ve svém počítači nebo tabletu pomocí aplikace iMindMap. Tam mají k dispozici neomezený prostor své nápady a myšlenky více "rozvětvovat". Obě formy jejího vypracování pomohou dětem využívat obě mozkové hemisféry, levou (která zpracovává, fakta, logiku, čísla, slova apod.) i pravou (která řídí náš rytmus, představivost, denní snění, barvy apod.).
Představte si nyní zpracování zápisu z výuky pomocí myšlenkové mapy, kde si pomůžme pomocí metody 6 W (vycházející z anglického jazyka What, Where,...): CO, KDE, KDY, KDO, JAK, PROČ.
Vzpomeňte si například, co víte o bitvě na Bílé hoře. Nyní máte těchto šest tázacích zájmem, která vám pomohou zapsat si fakta k následnému opakování učiva. V myšlenkové mapě v aplikaci budou vypadat např. následujícím způsobem:
Děti si pak mohou podle svých potřeb, zapisovat další podrobnosti k této historické události, které je zajímají a dál si k nim dokreslit obrázky nebo některé symboly z této doby. Soustředí se tak na klíčová slova a tím si fakta lépe pamatují než v lineárně napsaném odstavci v sešitě. Je to přehledné a jednoduché. A hlavně je to větší zábava. Jak by bylo krásné, kdyby jim měl čas pan učitel/paní učitelka ukázat např. na podlaze řazení např. husitských vojsk pod vedením hejtmana Jana Žižky. To by se naši dětem lépe učilo kdyby mohly zapojit i svou představivost a kluci sledovat vojenské taktiky a jejich využití a schopnost vítězství našeho národa a a holky např. mohly sledovat odhodlání a nápomoc žen z této doby.
V tété době prázdninových aktivit a dovolených můžete s dětmi využít i myšlenkovou mapu pro plánování letní zábavy, výletů nebo dovolené.
Další možnosti práce s myšlenkovou mapou i pro vás představuji v osobních konzultacích nebo individuálních i skupinových workshopech :)
Pojďme společně usnadnit dětem život a pomoci jim to zvládat lépe ve školách.
Andrea Sofie
průvodce osobním vzděláváním
průvodce osobním vzděláváním